1. Program wychowawczo – profilaktyczny jest adresowany do:
a) rodziców, którzy powierzajÄ…c swoje dzieci oczekujÄ… wÅ‚aÅ›ciwego procesu wychowawczego i opiekuÅ„czego, wyposażenia ich w wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne w życiu oraz podejmowania przez szkołę różnorodnych dziaÅ‚aÅ„ chroniÄ…cych dzieci przed zakÅ‚óceniami w rozwoju, a także podejmowania interwencji w sytuacjach pojawiajÄ…cych siÄ™ zagrożeÅ„.
b) uczniów, którym zależy na zdobywaniu wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, zaakceptowaniu siebie i innych oraz aktywnego włączenia siÄ™ w życie spoÅ‚eczne. Ponadto istotnÄ… sprawÄ… jest dostarczenie uczniom informacji na temat skutków zachowaÅ„ ryzykownych. ZakÅ‚adamy, że znajomość konsekwencji podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ spowoduje u naszych wychowanków podjÄ™cie racjonalnych wyborów, a co za tym idzie, zmianÄ™ postawy. Aby wyeliminować ryzyko zachowaÅ„ zagrażajÄ…cych zdrowiu i życiu uczniów nasza placówka szkolna pragnie podejmować nastÄ™pujÄ…ce dziaÅ‚ania, by poprawić bezpieczeÅ„stwo w szkole wÅ›ród których można wymienić:
c) nauczycieli i wychowawców, którzy realizujÄ… misjÄ™ nauczania i wychowania mÅ‚odego pokolenia a przy tym kierujÄ… siÄ™ zawsze dobrem dziecka i pozostajÄ… w kontakcie z rodzinÄ… i Å›rodowiskiem.
2. W dzisiejszych czasach istnieje wiele zagrożeÅ„, które bezpoÅ›rednio mogÄ… dotykać dzieci, stÄ…d nasza placówka pragnÄ…c przeciwdziaÅ‚ać tym problemom podejmuje dziaÅ‚ania profilaktyczne i wychowawcze celem wyeliminowania obszarów zagrożeÅ„ wystÄ™pujÄ…cych w szkole.
Lp. |
Problemy, zachowania ryzykowne |
Działania w wyodrębnionym obszarze zagrożenia ZADANIA |
Sposoby realizacji działań profilaktycznych |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Brak dyscypliny oraz niska kultura języka i zachowania w szkole. |
1. Monitorowanie zachowania siÄ™ uczniów w szkole i poza szkołą.
2. Wpajanie zasad kultury osobistej, języka i zachowania.
3. Motywowanie uczniów do posÅ‚ugiwania siÄ™ piÄ™knÄ… polszczyznÄ… na co dzieÅ„. |
1. Prowadzenie klasowych zeszytów uwag (analiza wpisów do zeszytów na godzinach wychowawczych).
2. Stosowanie punktowego systemu ocen z zachowania.
3. Indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami (informowanie o zachowaniu uczniów).
4. PoÅ›wiÄ™cenie cyklu lekcji wychowawczych na omówienie zasad wÅ‚aÅ›ciwego zachowania siÄ™.
5. Obcowanie z kulturÄ… wysokÄ…:
a) organizowanie szkolnych konkursów literackich, wieczorów poezji, spotkaÅ„ muzycznych.
b) wyjazdy do kina, teatru, filharmonii. |
wychowawcy klas
nauczyciele
nauczyciele
wychowawcy klas
nauczyciele
nauczyciele |
cały rok
cały rok
na bieżąco
w ciÄ…gu roku
cały rok
cały rok |
|
Przemoc i agresja. |
1. StaÅ‚a kontrola zachowaÅ„ pozytywnych i negatywnych uczniów. 2. StaÅ‚a wspóÅ‚praca z rodzicami w celu przekazania im wiedzy na temat zagrożeÅ„ oraz zapoznawanie ich z dziaÅ‚aniami podjÄ™tymi w celu wyeliminowania wszelkich aktów przemocy na terenie szkoÅ‚y.
3. UmiejÄ™tne stosowanie kar i nagród.
4. Tworzenie alternatywnych możliwoÅ›ci kulturalnego spÄ™dzania wolnego czasu przez uczniów.
5. Ukazywanie uczniom zagrożeń, jakie niesie przynależność do grupy nieformalnej.
6. Wspieranie uczniów w pokonywaniu trudnoÅ›ci, które przerastajÄ… ich możliwoÅ›ci.
7. Zaangażowanie wszystkich nauczycieli i pracowników szkoÅ‚y w uÅ›wiadomienie uczniom problemu i redukcja aktów przemocy i agresji w szkole. |
1. Prowadzenie klasowych zeszytów uwag (analiza wpisów do zeszytów na godzinach wychowawczych).
2. Stosowanie punktowego systemu ocen z zachowania.
3. Indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami (informowanie o zachowaniu uczniów). RozwiÄ…zywanie problemów wychowawczych wspólnie z rodzicami.
4. PoÅ›wiÄ™cenie cyklu lekcji wychowawczych na omówienie zasad wÅ‚aÅ›ciwego zachowania siÄ™.
5. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych: chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów.
6. Eksponowanie wÅ‚aÅ›ciwych i piÄ™tnowanie niewÅ‚aÅ›ciwych postaw uczniów (pochwaÅ‚y, podwyższanie lub obniżanie oceny z zachowania).
7. Systematyczne monitorowanie zachowania uczniów w czasie lekcji, przerw, wycieczek i zajęć pozalekcyjnych. WspóÅ‚praca (w razie potrzeby) z PolicjÄ… i innymi instytucjami w konkretnych przypadkach zaistnienia przemocy.
8. Systematyczna i Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca z rodzicami w celu zapobiegania agresji wÅ›ród uczniów i popadania ich w konflikt z innymi.
9. PeÅ‚nienie przez nauczycieli dyżurów w czasie przerw Å›ródlekcyjnych.
10. Wkraczanie w funkcjonowanie grupy, w której dostrzegamy zachowania problemowe. |
wychowawcy klas
nauczyciele
wychowawcy
wychowawcy klas
nauczyciel, dyrektor szkoły
nauczyciele, dyrektor szkoły
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły |
cały rok
cały rok
na bieżąco
w ciÄ…gu roku
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
w miarÄ™ potrzeb |
|
Palenie papierosów i e-papierosów. |
1. Realizacja tematyki mówiÄ…cej o szkodliwoÅ›ci palenia na lekcjach wychowawczych przyrodzie, biologii.
2. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.
3. WyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci odmawiania, odpierania presji otoczenia i grupy rówieÅ›niczej.
4. Motywowanie nauczycieli do pogłębiania swojej wiedzy z zakresu profilaktyki i do podejmowania pracy profilaktycznej w szkole.
5. Propagowanie zdrowego stylu życia. |
1. Przygotowanie gazetek informacyjnych na temat negatywnego wpływu nikotyny na organizm.
2. Przeprowadzenie cyklu lekcji na temat szkodliwości palenia.
3. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.
4. Informowanie rodziców o istniejÄ…cych zagrożeniach w Å›rodowisku.
5. ZachÄ™canie uczniów do korzystania z odpowiedniej literatury.
6. Organizowanie spotkaÅ„ z lekarzem lub higienistkÄ… w celu pogłębienia wiedzy uczniów o skutkach palenia tytoniu i niebezpieczeÅ„stwach wynikajÄ…cych z korzystania z e-papierosów.
7. Realizowanie programu profilaktycznego „Trzymaj formÄ™”, „Czyste powietrze wokóÅ‚ nas” „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
|
nauczyciele biologii, przyrody
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
|
cały rok
w ciÄ…gu roku
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Picie alkoholu |
1. Przeprowadzenie cyklu zajęć mówiÄ…cych o szkodliwoÅ›ci picia alkoholu.
2. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.
3. Wyksztalcenie umiejÄ™tnoÅ›ci odmawiania, odpierania presji otoczenia i grupy rówieÅ›niczej.
4. Otoczenie opiekÄ… uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. Ukazanie form niesienia pomocy czÅ‚onkom tych rodzin i wzbudzenie poczucia, że nie sÄ… osamotnieni ze swoimi problemami.
5. Otoczenie opiekÄ… uczniów Å‚atwo ulegajÄ…cych zÅ‚ym wpÅ‚ywom.
6. WspóÅ‚dziaÅ‚anie z KoÅ›cioÅ‚em i innymi organizacjami w zapobieganiu patologii spoÅ‚ecznej.
7. ZachÄ™canie rodziców uczniów majÄ…cych trudnoÅ›ci dydaktyczno – wychowawcze do korzystania z porad i pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej |
1. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.
2. Kontrolowanie zachowania uczniów podczas dyskotek, przerw Å›ródlekcyjnych i wycieczek.
3. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia Å›wietlicowe, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów).
4. ZacieÅ›nianie wspóÅ‚pracy z GminnÄ… KomisjÄ… ds. RozwiÄ…zywania Problemów Alkoholowych, Caritasem i innymi organizacjami w zakresie organizowania spotkaÅ„, zajęć pozalekcyjnych. |
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły
nauczyciele, dyrektor szkoły |
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Brak motywacji do nauki, niskie potrzeby edukacyjne, wagary. |
1. Tworzenie różnorodnej i atrakcyjnej oferty edukacyjnej dostosowanej do możliwoÅ›ci uczniów, kryteriów wymagaÅ„ i ocen, tak, aby proces edukacyjny umożliwiÅ‚ odniesienie sukcesu każdemu uczniowi.
2. W przypadku niepowodzeń szkolnych udzielanie uczniowi wsparcia.
3. Indywidualizacja procesu nauczania.
4. Odnoszenie siÄ™ do ucznia z szacunkiem.
5. Mobilizowanie zespoÅ‚ów klasowych do podwyższania wyników w nauce.
6. Umożliwienie uczniom sÅ‚abym poprawy wyników nauczania.
6. Stworzenie uczniom zdolnym możliwości sprawdzenia poziomu swojej wiedzy poprzez udział w konkursach.
7. StaÅ‚a praca nad wzmocnieniem pozytywnego stosunku uczniów i rodziców do szkoÅ‚y. |
1. Stosowanie aktywizujÄ…cych metod nauczania, wykorzystanie multimedialnych Å›rodków dydaktycznych.
2. Stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych.
3. Zorganizowanie w klasach pomocy koleżeńskiej uczniom słabym.
4. Zorganizowanie zespoÅ‚ów wyrównawczych, praca z uczniem zdolnym.
5. Organizowanie szkolnych konkursów wiedzy.
6. Eksponowanie na terenie szkoÅ‚y osiÄ…gnięć i zasÅ‚ug uczniów w różnych dziedzinach.
7. Nagradzanie uczniów osiÄ…gajÄ…cych najlepsze wyniki (nagrody książkowe, pochwaÅ‚y, prezentacja wyników i prac na gazetce szkolnej). 8. Przygotowywanie uczniów do udziaÅ‚u w konkursach interdyscyplinarnych, recytatorskich, sportowych i innych na poziomie szkoÅ‚y podstawowej i gimnazjum.
9. Kontrola obecnoÅ›ci uczniów na lekcjach, informowanie rodziców o nieusprawiedliwionych nieobecnoÅ›ciach.
10. Zapoznanie uczniów i rodziców z konsekwencjami wysokiej absencji na zajÄ™ciach wynikajÄ…cych ze statutu szkoÅ‚y i ustawy o systemie oÅ›wiaty.
11. KsztaÅ‚towanie umiejÄ™tnoÅ›ci planowania i organizowania pracy w krótkim i dÅ‚ugim przedziale czasowym |
nauczyciele
nauczyciele
wychowawcy
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły
nauczyciele
wychowawcy
nauczyciele wychowawcy klas
|
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Uzależnienie od telewizji, komputera i smartfonów. |
1. Stwarzanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
2. Edukacja w zakresie uÅ›wiadomienia negatywnego wpÅ‚ywu telewizji i komputera na zdrowie i rozwój mÅ‚odego czÅ‚owieka. 3. PrzeglÄ…d i aktualizacja programów chroniÄ…cych uczniów przed niepożądanymi treÅ›ciami w Internecie. |
1. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia Å›wietlicowe, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów).
2. WspóÅ‚praca z Gminnym OÅ›rodkiem Kultury w Czarnej w zakresie organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i mÅ‚odzieży; uczestniczenie w imprezach edukacyjnych, sportowych i artystycznych na terenie gminy.
3. KsztaÅ‚cenie na lekcjach wychowawczych umiejÄ™tnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwego dobierania programów telewizyjnych do wieku i potrzeb ucznia. |
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły
wychowawcy |
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Problemy zdrowotne uczniów. |
1. Promocja zdrowego stylu życia i aktywnych form wypoczynku.
2. Wyposażenie uczniów w wiedzÄ™ na temat likwidowania lub minimalizowania zagrożeÅ„ dla zdrowia czÅ‚owieka. |
1. Zajęcia na siłowni.
2. Zajęcia edukacyjne na temat racjonalnego odżywiania się, właściwego ubierania się, planowania wypoczynku, zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych, zapobiegania chorobom, wypadkom.
3. Konkursy, przedstawienia, wystawy, gazetki o tematyce prozdrowotnej.
4. Uczestnictwo w programie „MaÅ‚y mistrz”, „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole” |
nauczyciel wych. fiz. nauczyciele biologii, przyrody, wychowawcy
nauczyciele |
cały rok
w ciÄ…gu roku
cały rok |
|
Ubóstwo materialne rodzin spowodowane bezrobociem. |
1. Otoczenie opiekÄ… dzieci z ubogich rodzin. Zaspokajanie ich potrzeb materialnych i bytowych. |
1. WspóÅ‚praca z Gminnym OÅ›rodkiem Pomocy SpoÅ‚ecznej w Czarnej w celu zapewnienia uczniom bezpÅ‚atnego dożywiania i zaopatrzenia ich w wyprawki szkolne.
2. Zakup podrÄ™czników do biblioteki szkolnej i pomocy, z których bÄ™dÄ… mogÅ‚y korzystać dzieci z rodzin ubogich.
3. Poszukiwanie sponsorów i różnych możliwoÅ›ci dofinansowania wycieczek i wyjazdów edukacyjnych uczniom z rodzin ubogich. |
wychowawcy, dyrektor szkoły
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły |
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Wypadki w drodze do szkoły i do domu. |
1. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych.
2. Unikanie wypadków na drodze. |
1. Spotkanie z policjantem na temat zachowania na drodze.
2. Przygotowanie uczniów do egzaminu na kartÄ™ rowerowÄ… i motorowerowÄ….
3. Przeprowadzenie cyklu godzin wychowawczych na temat bezpieczeństwa.
4. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów nawyku dbania o bezpieczeÅ„stwo wÅ‚asne i innych na terenie szkoÅ‚y i poza niÄ….
5. Monitorowanie wyjść uczniów poza teren szkoÅ‚y w czasie zajęć lekcyjnych.
6. Konsekwentne analizowanie czÄ…stkowych ocen z zachowania.
7. Konkursy, gazetki informacyjne na temat zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią. |
nauczyciele
nauczyciel techniki
wychowawcy
nauczyciele
nauczyciele |
w ciÄ…gu roku
w ciÄ…gu roku
w ciÄ…gu roku
cały rok |
|
Kradzieże |
1. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów odpowiedzialnoÅ›ci za cudze dobro.
2. Poszanowanie cudzej własności.
3. PiÄ™tnowanie wszystkich przypadków kradzieży. |
1. Przeprowadzenie kilku godzin wychowawczych na temat poszanowania cudzej własności.
2. Spotkanie z policjantem w celu poznania sposobów ustrzeżenia siÄ™ przed kradzieżą i konsekwencji wynikajÄ…cych z jej popeÅ‚nienia.
3. WspóÅ‚praca z GOPS, Caritasem i innymi organizacjami w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb materialnych uczniów z rodzin ubogich.
4. Monitorowanie zachowania uczniów w czasie lekcji, przerw, wycieczek i zajęć pozalekcyjnych. WspóÅ‚praca (w razie potrzeby) z PolicjÄ… i innymi instytucjami w konkretnych przypadkach dopuszczenia siÄ™ przez uczniów poważnej kradzieży. |
wychowawcy
nauczyciele
wychowawcy, dyrektor szkoły
nauczyciele, dyrektor szkoły
|
w ciÄ…gu roku
w ciÄ…gu roku
cały rok
cały rok |
|
Używanie Å›rodków psychotropowych i dopalaczy |
1. Zdobycie przez uczniów wiedzy o przyczynach, objawach i konsekwencjach zażywania Å›rodków odurzajÄ…cych.
2. WyksztaÅ‚cenia umiejÄ™tnoÅ›ci odpierania presji otoczenia i grupy rówieÅ›niczej.
3. WspóÅ‚dziaÅ‚anie z KoÅ›cioÅ‚em w zapobiegania patologii spoÅ‚ecznej.
4. ZachÄ™canie rodziców uczniów majÄ…cych trudnoÅ›ci dydaktyczno-wychowawcze do korzystania z porad i pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. |
1. Przygotowanie gazetek informacyjnych na temat negatywnego wpływu używek na organizm.
2. Przeprowadzenie cyklu lekcji na temat szkodliwoÅ›ci używania Å›rodków psychotropowych.
3. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.
4. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.
4. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia na Å›wietlicy, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów). |
nauczyciele biologii, przyrody
wychowawcy
nauczyciele
nauczyciele, dyrektor szkoły |
cały rok
w ciÄ…gu roku
cały rok
cały rok |
|
Brak szacunku dla osób starszych. |
1. KsztaÅ‚towanie postawy życzliwoÅ›ci i zrozumienia dla osób starszych, samotnych, chorych, niepeÅ‚nosprawnych. |
1. PodkreÅ›lanie na lekcjach dużej wartoÅ›ci rodzin wielopokoleniowych. UÅ›wiadamianie uczniom, jak wiele mogÄ… siÄ™ nauczyć od dziadków i pradziadków.
2. Zorganizowanie pomocy dla osób starszych, chorych, samotnych (np. odÅ›nieżanie, pomoc w zakupach itp.)
3. Organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi oraz seniorami. |
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele |
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Patriotyzm na co dzień. |
1. Uwrażliwienie uczniów na wspóÅ‚czesne problemy spoÅ‚eczno - gospodarcze i polityczne. |
1. Prowadzenie cyklu lekcji dotyczÄ…cych patriotyzmu – okazywania szacunku i miÅ‚oÅ›ci do MaÅ‚ej Ojczyzny i Polski.
2. Ukazywanie pozytywnych wzorców osobowych.
3. Organizowanie wycieczek śladami przeszłości. |
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele |
cały rok
cały rok
cały rok |
|
Znajomość praw człowieka, obywatela, ucznia, dziecka. |
1. Zapoznanie uczniów z podstawowymi aktami prawnymi i dokumentami okreÅ›lajÄ…cymi prawa czÅ‚owieka, obywatela, ucznia i dziecka. |
1. Popularyzacja wiedzy nt. praw człowieka, dziecka, obywatela i ucznia.
2. Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z integracjÄ… najmÅ‚odszych i nowych uczniów w szkole. |
naucz. wiedzy o społeczeństwie, historii, wychowawcy |
cały rok |
|
Zaangażowanie w wolontariat. |
1. ZachÄ™canie i motywowanie uczniów do pracy dobroczynnej na rzecz drugiego czÅ‚owieka.
2. Kształtowanie u młodego człowieka postaw miłości, miłosierdzia i służby bliźniemu.
3. Dbanie o rozwój duchowy wychowanków przez ksztaÅ‚towanie charakteru i formacji intelektualnej ukazujÄ…cej celowość i sens funkcjonowania, a także dziaÅ‚aÅ„ wolontariatu opartego na otwartoÅ›ci serca dla drugiego czÅ‚owieka, bÄ™dÄ…cego w potrzebie.
4. Rozeznawanie konkretnych potrzeb w środowisku szkolnym oraz poza nim celem zorganizowania na miarę swych możliwości pomocy charytatywnej.
5. WspóÅ‚praca z innymi organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… charytatywnÄ… i opiekuÅ„czÄ…. |
Uczniowie biorÄ… udziaÅ‚ w akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoÅ‚y dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, Å›rodowiska wiejskiego, swoich rówieÅ›ników z różnych krajów oraz różnych grup spoÅ‚ecznych:
1. Zbiórka nakrÄ™tek plastikowych i makulatury, w celu wsparcia osób niepeÅ‚nosprawnych i ich rodzin.
2. KolÄ™dnicy Misyjni – wspieranie finansowe rówieÅ›ników z krajów misyjnych.
3. Adopcja serca – utrzymanie caÅ‚oroczne 4 dzieci uczÄ™szczajÄ…cych do szkoÅ‚y prowadzonej przez ss. Michalitki w Kamerunie.
4. Wykonanie palm wielkanocnych – zbieranie ofiar dla rodzin wielodzietnych i osób samotnych.
5. Odwiedzenie osób samotnych z okazji Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia i Wielkanocnych – skÅ‚adanie życzeÅ„, dzielenie siÄ™ opÅ‚atkiem oraz ofiarowanie paczek Å›wiÄ…tecznych przygotowanych przez wolontariuszy .
6. Odwiedzanie osób chorych z okazji Åšwiatowego Dnia Chorego – przekazanie życzeÅ„ od szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci oraz paczek okolicznoÅ›ciowych.
7. UdziaÅ‚ w akcji „chleb Å›w. Antoniego” – pomoc rodzinom wielodzietnym i osobom samotnym.
8. UdziaÅ‚ w akcji „Kosz Å›w. Franciszka” - rozdzielanie zebranej żywnoÅ›ci dla rodzin wielodzietnych i osób samotnych.
9. Pomoc w zorganizowaniu dla dzieci i mÅ‚odzieży „Parafialnego Dnia Dziecka” jako alternatywnej formy spÄ™dzania wolnego czasu z rodzinÄ…, wolnego od używek, papierosów czy alkoholu. |
nauczyciele
opiekun SamorzÄ…du Uczniowskiego
opiekun Szkolnego Koła Caritas
opiekun Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci |
na bieżąco
|