PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

1. Program wychowawczo – profilaktyczny jest adresowany do:

a) rodziców, którzy powierzajÄ…c swoje dzieci oczekujÄ… wÅ‚aÅ›ciwego procesu wychowawczego i opiekuÅ„czego, wyposażenia ich w wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne w życiu oraz podejmowania przez szkołę różnorodnych dziaÅ‚aÅ„ chroniÄ…cych dzieci przed zakÅ‚óceniami w rozwoju, a także podejmowania interwencji w sytuacjach pojawiajÄ…cych siÄ™ zagrożeÅ„.

b) uczniów, którym zależy na zdobywaniu wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci, zaakceptowaniu siebie i innych oraz aktywnego włączenia siÄ™ w życie spoÅ‚eczne. Ponadto istotnÄ… sprawÄ… jest dostarczenie uczniom informacji na temat skutków zachowaÅ„ ryzykownych. ZakÅ‚adamy, że znajomość konsekwencji podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ spowoduje u naszych wychowanków podjÄ™cie racjonalnych wyborów, a co za tym idzie, zmianÄ™ postawy. Aby wyeliminować ryzyko zachowaÅ„ zagrażajÄ…cych zdrowiu i życiu uczniów nasza placówka szkolna pragnie podejmować nastÄ™pujÄ…ce dziaÅ‚ania, by poprawić bezpieczeÅ„stwo w szkole wÅ›ród których można wymienić:

  • ksztaÅ‚towanie i wzmacnianie postaw spoÅ‚ecznych, zgodnych z powszechnie obowiÄ…zujÄ…cymi normami i zasadami,
  • uÅ›wiadomienie i eliminowanie czynników ryzyka. Proponowanie różnorodnych dziaÅ‚aÅ„ o pozytywnym charakterze i angażowanie w nie uczniów w celu zaspokojenia ich potrzeb psychicznych i rozwojowych,
  • stwarzanie uczniom możliwoÅ›ci należenia do pozytywnych grup rówieÅ›niczych: kóÅ‚ zainteresowaÅ„, sportowych, muzycznych.

c) nauczycieli i wychowawców, którzy realizujÄ… misjÄ™ nauczania i wychowania mÅ‚odego pokolenia a przy tym kierujÄ… siÄ™ zawsze dobrem dziecka i pozostajÄ… w kontakcie z rodzinÄ… i Å›rodowiskiem.

2. W dzisiejszych czasach istnieje wiele zagrożeÅ„, które bezpoÅ›rednio mogÄ… dotykać dzieci, stÄ…d nasza placówka pragnÄ…c przeciwdziaÅ‚ać tym problemom podejmuje dziaÅ‚ania profilaktyczne i wychowawcze celem wyeliminowania obszarów zagrożeÅ„ wystÄ™pujÄ…cych w szkole.

 

Lp.

Problemy, zachowania ryzykowne

Działania

w wyodrębnionym obszarze zagrożenia ZADANIA

Sposoby realizacji działań profilaktycznych

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

  1.  

Brak dyscypliny oraz niska kultura języka

i zachowania

w szkole.

1. Monitorowanie zachowania siÄ™ uczniów w szkole i poza szkołą.

 

2. Wpajanie zasad kultury osobistej, języka i zachowania.

 

3. Motywowanie uczniów do posÅ‚ugiwania siÄ™ piÄ™knÄ… polszczyznÄ… na co dzieÅ„.

1. Prowadzenie klasowych zeszytów uwag (analiza wpisów do zeszytów na godzinach wychowawczych).

 

2. Stosowanie punktowego systemu ocen z zachowania.

 

3. Indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami (informowanie o zachowaniu uczniów).

 

4. PoÅ›wiÄ™cenie cyklu lekcji wychowawczych na omówienie zasad wÅ‚aÅ›ciwego zachowania siÄ™.

 

5. Obcowanie z kulturÄ… wysokÄ…:

 

a) organizowanie szkolnych konkursów literackich, wieczorów poezji, spotkaÅ„ muzycznych.

 

b) wyjazdy do kina, teatru, filharmonii.

wychowawcy klas

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

wychowawcy klas

 

 

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele

cały rok

 

 

cały rok

 

 

na bieżąco

 

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

cały rok

 

 

cały rok

  1.  

Przemoc i agresja.

1. StaÅ‚a kontrola zachowaÅ„ pozytywnych i negatywnych uczniów.

2. StaÅ‚a wspóÅ‚praca z rodzicami w celu przekazania im wiedzy na temat zagrożeÅ„ oraz zapoznawanie ich z dziaÅ‚aniami podjÄ™tymi w celu wyeliminowania wszelkich aktów przemocy na terenie szkoÅ‚y.

 

3. UmiejÄ™tne stosowanie kar i nagród.

 

4. Tworzenie alternatywnych możliwoÅ›ci kulturalnego spÄ™dzania wolnego czasu przez uczniów.

 

5. Ukazywanie uczniom zagrożeń, jakie niesie przynależność do grupy nieformalnej.

 

6. Wspieranie uczniów w pokonywaniu trudnoÅ›ci, które przerastajÄ… ich możliwoÅ›ci.

 

7. Zaangażowanie wszystkich nauczycieli i pracowników szkoÅ‚y w uÅ›wiadomienie uczniom problemu i redukcja aktów przemocy i agresji w szkole.

1. Prowadzenie klasowych zeszytów uwag (analiza wpisów do zeszytów na godzinach wychowawczych).

 

2. Stosowanie punktowego systemu ocen z zachowania.

 

3. Indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami (informowanie o zachowaniu uczniów). RozwiÄ…zywanie problemów wychowawczych wspólnie z rodzicami.

 

4. PoÅ›wiÄ™cenie cyklu lekcji wychowawczych na omówienie zasad wÅ‚aÅ›ciwego zachowania siÄ™.

 

5. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych: chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów.

 

6. Eksponowanie wÅ‚aÅ›ciwych i piÄ™tnowanie niewÅ‚aÅ›ciwych postaw uczniów (pochwaÅ‚y, podwyższanie lub obniżanie oceny z zachowania).

 

7. Systematyczne monitorowanie zachowania uczniów w czasie lekcji, przerw, wycieczek i zajęć pozalekcyjnych. WspóÅ‚praca (w razie potrzeby) z PolicjÄ… i innymi instytucjami w konkretnych przypadkach zaistnienia przemocy.

 

8. Systematyczna i Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca z rodzicami w celu zapobiegania agresji wÅ›ród uczniów i popadania ich w konflikt z innymi.

 

9. PeÅ‚nienie przez nauczycieli dyżurów w czasie przerw Å›ródlekcyjnych.

 

10. Wkraczanie w funkcjonowanie grupy, w której dostrzegamy zachowania problemowe.

wychowawcy klas

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

wychowawcy

 

 

 

wychowawcy klas

 

 

 

nauczyciel, dyrektor szkoły

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

cały rok

 

 

 

cały rok

 

na bieżąco

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

w miarÄ™ potrzeb

  1.  

Palenie papierosów

i  e-papierosów.

1. Realizacja tematyki mówiÄ…cej o szkodliwoÅ›ci palenia na lekcjach wychowawczych przyrodzie, biologii.

 

2. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.

 

3. WyksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci odmawiania, odpierania presji otoczenia i grupy rówieÅ›niczej.

 

4. Motywowanie nauczycieli do pogłębiania swojej wiedzy z zakresu profilaktyki i do podejmowania pracy profilaktycznej w szkole.

 

5. Propagowanie zdrowego stylu życia.

1. Przygotowanie gazetek informacyjnych na temat negatywnego wpływu nikotyny na organizm.

 

2. Przeprowadzenie cyklu lekcji na temat szkodliwości palenia.

 

3. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.

 

4. Informowanie rodziców o istniejÄ…cych zagrożeniach w Å›rodowisku.

 

5. ZachÄ™canie uczniów do korzystania z odpowiedniej literatury.

 

6. Organizowanie spotkaÅ„ z lekarzem lub higienistkÄ… w celu pogłębienia wiedzy uczniów o skutkach palenia tytoniu i niebezpieczeÅ„stwach wynikajÄ…cych z korzystania z e-papierosów.

 

7. Realizowanie programu profilaktycznego „Trzymaj formÄ™”, „Czyste powietrze wokóÅ‚ nas”

„Kubusiowi Przyjaciele Natury”

 

  • poznanie zasad zdrowego żywienia i zbilansowanej diety

 

  • organizacja Dnia Sportu

 

  • rozszerzenie na terenie szkoÅ‚y oferty zajęć sportowych

 

  • organizacja wycieczek turystyczno-krajoznawczych

 

  •  pobudzenie zainteresowaÅ„ uczniów sprawami zdrowia.

 

 

nauczyciele biologii, przyrody

 

nauczyciele

 

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

cały rok

 

 

 

w ciÄ…gu roku

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

  1.  

Picie alkoholu

1. Przeprowadzenie cyklu zajęć mówiÄ…cych o szkodliwoÅ›ci picia alkoholu.

 

2. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.

 

3. Wyksztalcenie umiejÄ™tnoÅ›ci odmawiania, odpierania presji otoczenia i grupy rówieÅ›niczej.

 

4. Otoczenie opiekÄ… uczniów z rodzin dysfunkcyjnych. Ukazanie form niesienia pomocy czÅ‚onkom tych rodzin i wzbudzenie poczucia, że nie sÄ… osamotnieni ze swoimi problemami.

 

5. Otoczenie opiekÄ… uczniów Å‚atwo ulegajÄ…cych zÅ‚ym wpÅ‚ywom.

 

6. WspóÅ‚dziaÅ‚anie z KoÅ›cioÅ‚em i innymi organizacjami w zapobieganiu patologii spoÅ‚ecznej.

 

7. ZachÄ™canie rodziców uczniów majÄ…cych trudnoÅ›ci dydaktyczno – wychowawcze do korzystania z porad

i pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

1. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.

 

2. Kontrolowanie zachowania uczniów podczas dyskotek, przerw Å›ródlekcyjnych i wycieczek.

 

3. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia Å›wietlicowe, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów).

 

4. ZacieÅ›nianie wspóÅ‚pracy z GminnÄ… KomisjÄ… ds. RozwiÄ…zywania Problemów Alkoholowych, Caritasem i innymi organizacjami w zakresie organizowania spotkaÅ„,  zajęć pozalekcyjnych.

nauczyciele

 

 

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Brak motywacji do nauki, niskie potrzeby edukacyjne, wagary.

1. Tworzenie różnorodnej i atrakcyjnej oferty edukacyjnej dostosowanej do możliwoÅ›ci uczniów, kryteriów wymagaÅ„ i ocen, tak, aby proces edukacyjny umożliwiÅ‚ odniesienie sukcesu każdemu uczniowi.

 

2. W przypadku niepowodzeń szkolnych udzielanie uczniowi wsparcia.

 

3. Indywidualizacja procesu nauczania.

 

4. Odnoszenie siÄ™ do ucznia z szacunkiem.

 

5. Mobilizowanie zespoÅ‚ów klasowych do podwyższania wyników w nauce.

 

6. Umożliwienie uczniom sÅ‚abym poprawy wyników nauczania.

 

6. Stworzenie uczniom zdolnym możliwości sprawdzenia poziomu swojej wiedzy poprzez udział

w konkursach.

 

7. StaÅ‚a praca nad wzmocnieniem pozytywnego stosunku uczniów i rodziców do szkoÅ‚y.

1. Stosowanie aktywizujÄ…cych metod nauczania, wykorzystanie multimedialnych Å›rodków dydaktycznych.

 

2. Stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych.

 

3. Zorganizowanie

w klasach pomocy koleżeńskiej uczniom słabym.

 

4. Zorganizowanie zespoÅ‚ów wyrównawczych, praca

z uczniem zdolnym.

 

5. Organizowanie szkolnych konkursów wiedzy.

 

6. Eksponowanie na terenie szkoÅ‚y osiÄ…gnięć i zasÅ‚ug uczniów w różnych dziedzinach.

 

7. Nagradzanie uczniów osiÄ…gajÄ…cych najlepsze wyniki (nagrody książkowe,  pochwaÅ‚y, prezentacja wyników i prac na gazetce szkolnej).

8. Przygotowywanie uczniów do udziaÅ‚u w konkursach interdyscyplinarnych, recytatorskich, sportowych i innych na poziomie szkoÅ‚y podstawowej i gimnazjum.

 

9. Kontrola obecnoÅ›ci uczniów na lekcjach, informowanie

rodziców o nieusprawiedliwionych nieobecnoÅ›ciach.

 

10. Zapoznanie uczniów i rodziców

z konsekwencjami wysokiej absencji na zajęciach wynikających ze statutu szkoły i ustawy o systemie oświaty.

 

11. Kształtowanie umiejętności planowania

i organizowania pracy

w krótkim i dÅ‚ugim przedziale czasowym

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

wychowawcy

 

 

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele

 

nauczyciele

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele wychowawcy klas

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

cały rok

 

cały rok

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Uzależnienie

od telewizji, komputera

i smartfonów.

1. Stwarzanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.

 

2. Edukacja

w zakresie uÅ›wiadomienia negatywnego wpÅ‚ywu telewizji i komputera na zdrowie i rozwój mÅ‚odego czÅ‚owieka.

3. PrzeglÄ…d i aktualizacja programów chroniÄ…cych uczniów przed niepożądanymi treÅ›ciami w Internecie.

1. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia Å›wietlicowe, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów).

 

2. WspóÅ‚praca z Gminnym OÅ›rodkiem Kultury w Czarnej

w zakresie organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży; uczestniczenie w imprezach edukacyjnych, sportowych

i artystycznych

na terenie gminy.

 

3. KsztaÅ‚cenie na lekcjach wychowawczych umiejÄ™tnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwego dobierania programów telewizyjnych do wieku i potrzeb ucznia.

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

 

 

 

 

 

wychowawcy

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Problemy zdrowotne uczniów.

1. Promocja zdrowego stylu życia

i aktywnych form wypoczynku.

 

2. Wyposażenie uczniów w wiedzÄ™ na temat likwidowania lub minimalizowania zagrożeÅ„ dla zdrowia czÅ‚owieka.

1. Zajęcia na siłowni.

 

2. Zajęcia edukacyjne na temat racjonalnego odżywiania się, właściwego ubierania się, planowania wypoczynku, zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych, zapobiegania chorobom, wypadkom.

 

3. Konkursy, przedstawienia, wystawy, gazetki

o tematyce prozdrowotnej.

 

4. Uczestnictwo w programie „MaÅ‚y mistrz”, „Szklanka mleka”, „Owoce

i warzywa w szkole”

nauczyciel wych. fiz.

nauczyciele biologii,

przyrody, wychowawcy

 

 

 

nauczyciele

cały rok

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Ubóstwo materialne rodzin spowodowane bezrobociem.

1. Otoczenie opiekÄ… dzieci z ubogich rodzin. Zaspokajanie ich potrzeb materialnych i bytowych.

1. WspóÅ‚praca z Gminnym OÅ›rodkiem Pomocy SpoÅ‚ecznej w Czarnej w celu zapewnienia uczniom bezpÅ‚atnego dożywiania i zaopatrzenia ich w wyprawki szkolne.

 

2. Zakup podrÄ™czników do biblioteki szkolnej i pomocy, z których bÄ™dÄ… mogÅ‚y korzystać dzieci

z rodzin ubogich.

 

3. Poszukiwanie sponsorów i różnych możliwoÅ›ci dofinansowania wycieczek i wyjazdów edukacyjnych uczniom

z rodzin ubogich.

wychowawcy, dyrektor szkoły

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

cały rok

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Wypadki

w drodze

do szkoły

 i do domu.

1. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych.

 

2. Unikanie wypadków na drodze.

1. Spotkanie z policjantem na temat zachowania na drodze.

 

2. Przygotowanie uczniów do egzaminu

na kartÄ™ rowerowÄ…

i motorowerowÄ….

 

3. Przeprowadzenie cyklu godzin wychowawczych na temat bezpieczeństwa.

 

4. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów nawyku dbania o bezpieczeÅ„stwo wÅ‚asne i innych na terenie szkoÅ‚y i poza niÄ….

 

5. Monitorowanie wyjść uczniów poza teren szkoÅ‚y w czasie zajęć lekcyjnych.

 

6. Konsekwentne analizowanie czÄ…stkowych ocen

z zachowania.

 

7. Konkursy, gazetki informacyjne na temat zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią.

nauczyciele

 

 

 

nauczyciel techniki

 

wychowawcy

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

nauczyciele

w ciÄ…gu roku

 

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

 

cały rok

  1.  

Kradzieże

1. WyksztaÅ‚cenie wÅ›ród uczniów odpowiedzialnoÅ›ci za cudze dobro.

 

2. Poszanowanie cudzej własności.

 

3. PiÄ™tnowanie wszystkich przypadków kradzieży.

1. Przeprowadzenie kilku godzin wychowawczych na temat poszanowania cudzej własności.

 

2. Spotkanie z policjantem w celu poznania sposobów ustrzeżenia siÄ™ przed kradzieżą i konsekwencji wynikajÄ…cych z jej popeÅ‚nienia.

 

3. WspóÅ‚praca z GOPS, Caritasem i innymi organizacjami  w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb materialnych uczniów

z rodzin ubogich.

 

4. Monitorowanie zachowania uczniów

w czasie lekcji, przerw, wycieczek i zajęć pozalekcyjnych. WspóÅ‚praca (w razie potrzeby)

z PolicjÄ… i innymi instytucjami

w konkretnych przypadkach dopuszczenia siÄ™ przez uczniów poważnej kradzieży.

wychowawcy

 

 

nauczyciele

 

 

 

wychowawcy, dyrektor szkoły

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Używanie Å›rodków psychotropowych i dopalaczy

1. Zdobycie przez uczniów wiedzy

o przyczynach, objawach

i konsekwencjach zażywania Å›rodków odurzajÄ…cych.

 

2. Wykształcenia umiejętności odpierania presji otoczenia

i grupy rówieÅ›niczej.

 

3. WspóÅ‚dziaÅ‚anie

z Kościołem

w zapobiegania patologii społecznej.

 

4. ZachÄ™canie rodziców  uczniów majÄ…cych trudnoÅ›ci dydaktyczno-wychowawcze do korzystania z porad

i pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

1. Przygotowanie gazetek informacyjnych na temat negatywnego wpływu używek na organizm.

 

2. Przeprowadzenie cyklu lekcji na temat szkodliwoÅ›ci używania Å›rodków psychotropowych.

 

3. Promowanie postaw asertywnych w stosunkach międzyludzkich.

 

4. Realizacja dostÄ™pnych programów profilaktyki uzależnieÅ„.

 

4. Atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych (przedmiotowe kóÅ‚ka zainteresowaÅ„, zajÄ™cia na Å›wietlicy, zajÄ™cia na siÅ‚owni, chór szkolny, dyskoteki, ogniska, wycieczki, konkursy, wystawy prac uczniów).

nauczyciele biologii, przyrody

 

wychowawcy

 

nauczyciele

 

 

 

 

 

 

nauczyciele, dyrektor szkoły

cały rok

 

 

w ciÄ…gu roku

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Brak szacunku dla osób starszych.

1. Kształtowanie postawy życzliwości

i zrozumienia dla osób starszych, samotnych, chorych, niepeÅ‚nosprawnych.

1. PodkreÅ›lanie na lekcjach dużej wartoÅ›ci rodzin wielopokoleniowych. UÅ›wiadamianie uczniom, jak wiele mogÄ… siÄ™ nauczyć od dziadków i pradziadków.

 

2. Zorganizowanie pomocy dla osób starszych, chorych, samotnych (np. odÅ›nieżanie, pomoc

w zakupach itp.)

 

3. Organizowanie spotkań z osobami niepełnosprawnymi oraz seniorami.

nauczyciele

 

 

 

nauczyciele

 

 

 

 

nauczyciele

cały rok

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

cały rok

  1.  

Patriotyzm

na co dzień.

1. Uwrażliwienie uczniów na wspóÅ‚czesne problemy spoÅ‚eczno - gospodarcze

i polityczne.

1. Prowadzenie cyklu lekcji dotyczÄ…cych patriotyzmu – okazywania szacunku i miÅ‚oÅ›ci do MaÅ‚ej Ojczyzny i Polski.

 

2. Ukazywanie pozytywnych wzorców osobowych.

 

3. Organizowanie wycieczek śladami przeszłości.

nauczyciele

 

nauczyciele

 

nauczyciele

cały rok

 

cały rok

 

cały rok

  1.  

Znajomość praw człowieka, obywatela, ucznia, dziecka.

1. Zapoznanie uczniów z podstawowymi aktami prawnymi i dokumentami okreÅ›lajÄ…cymi prawa czÅ‚owieka, obywatela, ucznia i dziecka.

1. Popularyzacja wiedzy nt. praw człowieka, dziecka, obywatela i ucznia.

 

2. Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z integracjÄ… najmÅ‚odszych i nowych uczniów w szkole.

naucz. wiedzy

o społeczeństwie, historii,

wychowawcy

cały rok

  1.  

Zaangażowanie w wolontariat.

1. Zachęcanie

i motywowanie uczniów do pracy dobroczynnej na rzecz drugiego czÅ‚owieka.

 

2. Kształtowanie

u młodego człowieka postaw miłości, miłosierdzia i służby bliźniemu.

 

3. Dbanie o rozwój duchowy wychowanków przez ksztaÅ‚towanie charakteru i formacji intelektualnej ukazujÄ…cej celowość i sens funkcjonowania, a także dziaÅ‚aÅ„ wolontariatu opartego na otwartoÅ›ci serca dla drugiego czÅ‚owieka, bÄ™dÄ…cego

w potrzebie.

 

4. Rozeznawanie  konkretnych potrzeb w Å›rodowisku szkolnym oraz poza nim celem zorganizowania na miarÄ™ swych możliwoÅ›ci pomocy charytatywnej.

 

5. WspóÅ‚praca

z innymi organizacjami zajmującymi się działalnością charytatywną

i opiekuńczą.

Uczniowie biorÄ… udziaÅ‚ w akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoÅ‚y dla spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej, Å›rodowiska wiejskiego, swoich rówieÅ›ników

z różnych krajów oraz różnych grup spoÅ‚ecznych:

 

1. Zbiórka nakrÄ™tek plastikowych

i makulatury, w celu wsparcia osób niepeÅ‚nosprawnych

i ich rodzin.

 

2. KolÄ™dnicy Misyjni – wspieranie finansowe rówieÅ›ników z krajów misyjnych.

 

3. Adopcja serca – utrzymanie caÅ‚oroczne

4 dzieci uczęszczających do szkoły prowadzonej przez ss. Michalitki w Kamerunie.

 

4. Wykonanie palm wielkanocnych – zbieranie ofiar dla rodzin wielodzietnych

i osób samotnych.

 

5. Odwiedzenie osób samotnych z okazji Å›wiÄ…t Bożego Narodzenia i Wielkanocnych – skÅ‚adanie życzeÅ„, dzielenie siÄ™ opÅ‚atkiem oraz ofiarowanie paczek Å›wiÄ…tecznych przygotowanych przez wolontariuszy .

 

6. Odwiedzanie osób chorych z okazji Åšwiatowego Dnia Chorego – przekazanie życzeÅ„ od szkolnej spoÅ‚ecznoÅ›ci

oraz paczek okolicznościowych.

 

7. UdziaÅ‚ w akcji „chleb Å›w. Antoniego” – pomoc rodzinom wielodzietnym i osobom samotnym.

 

8. UdziaÅ‚ w akcji „Kosz Å›w. Franciszka” -  rozdzielanie zebranej żywnoÅ›ci dla rodzin wielodzietnych i osób samotnych.

 

9. Pomoc

w zorganizowaniu dla dzieci i mÅ‚odzieży  „Parafialnego Dnia Dziecka” jako alternatywnej formy spÄ™dzania wolnego czasu z rodzinÄ…, wolnego od używek, papierosów czy alkoholu.

nauczyciele

 

opiekun SamorzÄ…du Uczniowskiego

 

opiekun Szkolnego Koła Caritas

 

opiekun Papieskiego Dzieła Misyjnego Dzieci

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

Zespół Szkół im. Jana Kantego w Zalesiu
Zalesie 123, 37-126 Medynia Głogowska, tel.: 172261306, e-mail: kontakt@zszalesie.webg.pl
Powered by Viola © Grupa Webg.