Kryteria Oceny Zachowania
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA W ZESPOŁU SZKÓŁIM. ŚW. JANA KANTEGO
W ZALESIU
- Zachowanie ucznia w Zespole Szkół w Zalesiu ocenia się w 7 kategoriach opisowych dla szkoły podstawowej i 8 kategoriach opisowych dla gimnazjum:
1.1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
1.2.Troska o dobro społeczności szkolnej i pozaszkolnej.
1.3.Dbałość o honor i tradycje szkoły.
1.4.Dbałość o piękno mowy ojczystej.
1.5.Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
1.6.Zachowanie się w szkole i poza nią.
1.7.Stosunek do innych.
1.8.Udział w realizacji projektu gimnazjalnego.
- W ciągu roku szkolnegoRada Pedagogiczna dokonuje dwukrotnie oceny z zachowania uczniów:
- na koniec semestru - ocena śródroczna
- oraz na koniec roku - ocena końcoworoczna.
- Ocena z zachowania dokonana jest w oparciu o zdobytą przez poszczególnych uczniów sumę punktów na koniec semestru czy koniec roku.
- Ocenę śródroczną oraz końcoworoczną z zachowania w klasach IV szkoły podstawowej do klasy III gimnazjum ustala się w oparciu o następującą liczbę punktów:
4.1.Wzorowe - 300 pkt. i powyżej
4.2.Bardzo dobre – 250 do 299 pkt.
4.3.Dobre – 200 do 249 pkt.
4.4.Poprawne – 199 do 150 pkt.
4.5.Nieodpowiednie 149 do 100 pkt.
4.6.Naganne – 99 pkt i mniej
- Każdy uczeń Zespołu Szkół od klasy IV szkoły podstawowej do klasy III gimnazjum rozpoczyna nowy rok szkolny oraz II semestr roku szkolnego z liczbą 200 punktów czyli dobra oceną z zachowania. Liczba punków może ulec powiększeniu lub zmniejszeniu w semestrze odpowiednio do zachowania ucznia.
- 6. Punkty podnoszące ocenę z zachowania.
6.1.Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
A. Systematyczne przygotowanie do lekcji, odrabianie zadań domowych- 10 do 20 pkt.
B. Wzorowa frekwencja, brak spóźnień na zajęcia – 10 pkt.
E. Udział w zajęciach pozalekcyjnych - 10 do 20 pkt.
D. Aktywny udział w projekcie gimnazjalnym – 5 do 20 pkt.
E. Systematyczne przygotowanie do lekcji i zajęć 5 pkt.
6.2. Troska o dobro społeczności szkolnej i pozaszkolnej:
A. Szanuje własną i cudzą prace, mienie publiczne i prywatne, dba o ład i porządek
w szkole – 5 do 10 pkt.
B. Działania na rzecz wystroju i porządku w otoczeniu szkoły - 5 do 15 pkt.
C. Działanie na rzecz wystroju i porządku w klasie - 5 do 10 pkt.
D. Wzorowe wypełnianie obowiązków dyżurnego w szatni i klasie - 5 do 10 pkt.
E. Różne prace na rzecz szkoły – 5 do 15 pkt.
F. Praca w samorządzie:
- Klasowym – 5 do 10 pkt.
- Szkolnym – 10 do 15 pkt.
G. Zbieranie surowców wtórnych /baterie, makulatura, nakrętki/ - 1 do 10 pkt.
H. Udział w zajęciach pozalekcyjnych – 10 do 20 pkt.
6.3. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
A. Udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych:
- Wewnątrzszkolne i międzyszkolne , za udział – 5 pkt.
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 10 pkt.
- Powiatowe lub rejonowe, za udział – 10 pkt.
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 20 pkt.
- Wojewódzkie, udział 15 pkt.
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 30 pkt.
B. Zawody i turnieje sportowe indywidualne i zespołowe:
- Na szczeblu gminnym – 10 pkt.
- Na szczeblu powiatowym - 20 pkt.
- Na szczeblu wojewódzkim – 30 pkt.
C. Udział w akademiach i uroczystościach – 10 pkt.
D. Udział w poczcie sztandarowym / za każdy jednorazowy udział / – 30 pkt.
6.4. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
A. Dba o kulturę słowa, czuje się odpowiedzialny za to, co mówi –10 pkt.
B. Nie używa słów wulgarnych, stara się poprawnie wypowiadać w zależności od
okoliczności – od 5 do 10 pkt.
6.5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
A. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i poprawnie zachowuje się na przerwach, lekcjach
i po lekcjach – 5 do 10 pkt.
B. Nie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych,
pozytywnie reaguje na uwagi nauczyciela 5 do 10 pkt.
6.6. Zachowanie się w szkole i poza nią:
A. Wzorowo zachowuje się w miejscach publicznych i poza szkołą, umie
zorganizować kolegów i pozytywnie na nich oddziaływuje 5 do 15 pkt.
B. Postępuje uczciwie, stara się nie uchybiać godności swojej i cudzej, nie uchyla się
od pomocy innym, jest prawdomówny i szczery – 5 do 15 pkt.
C. Odpowiedni strój, nie maluje się –5 do 10 pkt.
6.7. Stosunek do innych:
A. Życzliwie i taktownie odnosi się do kolegów, nauczycieli oraz pracowników
szkoły. zachowuje się kulturalnie, używa form grzecznościowych, jest wzorem do
naśladowania – 5 do 20 pkt.
B. Nie stwarza konfliktowych sytuacji, bardzo rzadko zachowuje się nietaktownie,
czuje się odpowiedzialny za innych, pomaga kolegom i koleżankom – 5 do 15 pkt.
6.8. Udział w realizacji projektu gimnazjalnego:
A. Aktywnie uczestniczy w działaniach na poszczególnych etapach realizacji projektu
– 10 do 40 pkt.
B. Wspomaga członków zespołu, pomoc innym uczniom w realizacji powierzonych zadań
– 10 do 20 pkt.
C. Staranne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków, reagowanie na uwagi zespołu i
opiekuna projektu – 10 do 20 pkt.
- 7. Punkty obniżające ocenę z zachowania.
7.1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
- Nagminnie spóźnia się na lekcje / 10 i więcej spóźnień/ - 10 pkt
- Nieusprawiedliwione lekcje – 1 pkt za każdą nieusprawiedliwioną lekcję
- Ucieczka z lekcji, wagary - 15 pkt
- Jednorazowy brak obuwia zastępczego – 1 pkt.
- Przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji – 5 pkt.
- Niewywiązywanie się z obowiązków dyżurnego / w szatni i klasie/ - 5 pkt.
- Lekceważenie obowiązków szkolnych / brak przygotowania do lekcji, nieodrabianie zadań, lekceważenie nauki/ - 5 pkt.
- Nie uczestniczy lub ucieka z obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych / pomoc psychologiczno- pedagogiczna/ - 5 pkt.
- Korzystanie na lekcji z telefonu komórkowego / tableta / - 20 pkt.
7.2. Dbałość o dobro społeczności szkolnej:
- Brak poszanowania cudzej własności - 5 do – 15 pkt.
- Celowe niszczenie mienia szkolnego - 10 do – 50 pkt.
- Celowe niszczenie mienia publicznego podczas wyjazdów poza teren szkoły – 15 do – 60 pkt.
7.3. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
- Niewłaściwe zachowanie na zawodach sportowych, konkursach pozaszkolnych - 5 do – 30 pkt.
- Odmawia i nie bierze udziału w imprezach szkolnych, akademiach oraz poczcie sztandarowym - 5 do – 20 pkt.
7.4. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
- Używanie wulgaryzmów - 5 pkt.
- Przeklinanie – 10 pkt.
7.5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
- Niewłaściwe zachowanie na przerwach – 5 pkt do – 10 pkt.
- Stwarzanie sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu siebie i innych uczniów - 5 do – 25 pkt.
- Niereagowanie i lekceważenie upomnień ze strony nauczyciela dyżurnego w czasie przerw - 5 do – 15 pkt.
- Samowolne opuszczanie terenu szkoły - 10 do – 30 pkt.
7.6. Zachowanie się w szkole i poza nią.
- Nieodpowiednie zachowanie na wycieczkach, w autokarze i innych miejscach publicznych - 10 do – 30 pkt.
- Nieuczciwość – 5 do – 10 pkt.
- Niewłaściwy strój, malowanie się – 5 do – 10 pkt.
- Przynoszenie do szkoły przedmiotów niebezpiecznych – 10 do – 30 pkt.
- Bójki, agresywne zachowanie w stosunku do innych - 10 do – 50 pkt.
- Niewłaściwe zachowanie na imprezach szkolnych, akademiach, w stołówce, autokarze oraz innych miejscach publicznych - 10 do – 30 pkt.
- Kradzież - 20 do 100 pkt.
- Palenie papierosów, e papierosów, picie alkoholu, używanie dopalaczy i narkotyków - 30 do – 150 pkt.
- Konflikt z prawem - 30 do – 100 pkt.
7.7. Stosunek do innych:
- Przezywanie i wyzywanie innych uczniów – 5 do – 10 pkt.
- Mówienie nieprawdy o innych - 5 do – 15 pkt.
- Lekceważący i arogancki stosunek do rówieśników, nauczycieli i pracowników szkoły - 15 do – 30 pkt.
- Przemoc psychiczna / złośliwość, nękanie, dokuczanie słowne wobec innych/ - 30 do – 60 pkt.
7.8. Udział w realizacji projektu gimnazjalnego:
- Nie uczestniczy lub odmawia udziału w projekcie gimnazjalnym - 100 pkt.
- Nie wywiązuje się w terminie ze swoich obowiązków oraz opóźnia realizację projektu - 50 pkt.
- Podejmuje przyjęte działania w czasie realizacji projektu dopiero po interwencjach opiekuna projektu - 15 do – 30 pkt.
- Gdy uczeń otrzyma 50 punktów ujemnych wychowawca powiadamia rodziców, natomiast gdy uczeń otrzyma powyżej 10 punktów ujemnych, nie może otrzymać oceny wzorowej.
- Punkty mogą przydzielać:
- Dyrektor szkoły
- Wychowawca
- Nauczyciele
- Pracownicy szkoły
- Samorząd szkolny lub klasowy.
- Uzyskana suma punktów ma wpływ na ocenę z zachowania na semestr i koniec roku szkolnego. Oceny z zachowania są ustalane na klasyfikacyjnym / na koniec semestru i koniec roku szkolnego/ posiedzeniu Rady Pedagogicznej przez wychowawcę po wysłuchaniu opinii dyrektora i nauczycieli, a także po wcześniejszym zasięgnięciu opinii uczniów czy pracowników szkoły.